Logo nieuwsbladaltena.nl


Probeer koffie en thee te vermijden, drink juist voldoende water en vruchtensap.
Probeer koffie en thee te vermijden, drink juist voldoende water en vruchtensap. (Foto: Jules Faber)

Tips om een jetlag te voorkomen

De duur van de vlucht en het aantal tijdzones die je doorkruist, spelen een belangrijke rol in hoe ellendig je, je voelt als je op de plaats van bestemming bent.

Door Jules Faber

Als je naar het westen vliegt schijnt het niet zo erg te zijn als bij vliegen naar het oosten. Ook de tijden van vertrek en aankomst kunnen de jetlag beïnvloeden. Heb je een keuze kies dan zeker niet voor vluchten die vertrekken tussen 22.00 en 01.00 uur of aankomen tussen 08.00 en 12.00 uur. De beste vertrektijden zijn tussen 08.00 en 12.00 uur en de beste aankomsttijden zijn om 18.00 en 22.00 uur.

Een kennis van mij zweert erbij om bij aankomst enige dagen melatoninepillen in te nemen. Het hormoon dat afgescheiden wordt door het lichaam, dat aangeeft welk moment van de dag het is. Hij vliegt toch zo'n 60 duizend (zakelijke) kilometers per jaar en heeft daar goede ervaringen mee.

Ook allerlei onderzoeken wijzen erop dat een inname van 2-5 mg melatonine helpt bij het slapen gaan bij aankomst. Het is goed om deze dosis nog 2-4 dagen te herhalen.

Ook kun je het beste tijdens je lange vlucht voedsel eten met veel vezels en appels. Daarnaast is het belangrijk dat je voldoende water en vruchtensap drinkt. Koffie en thee liever vermijden.

Meer berichten




Shopbox