Logo nieuwsbladaltena.nl


Hier drie zonen van oprichter Klaas Schouten: Bart (met pet), tweede van rechts Otto en rechts Marinus, de grootvader van de huidige directeuren Henk en Govert Schouten. Onder de naam GoodBite wordt een breed scala aan producten op de markt gebracht op basis van plantaardig eiwit.
Hier drie zonen van oprichter Klaas Schouten: Bart (met pet), tweede van rechts Otto en rechts Marinus, de grootvader van de huidige directeuren Henk en Govert Schouten. Onder de naam GoodBite wordt een breed scala aan producten op de markt gebracht op basis van plantaardig eiwit. (Foto: Schouten Giessen Ronald Veuger)

Schouten in Giessen 125 jaar en vitaal

In 1893 bakte Klaas Schouten in de Giessense Burgstraat z'n eerste brood. Maar om wat extra te verdienen begon hij ook een handel in diervoederproducten. Nu, 125 jaar later, is de zaak uitgegroeid tot een flink bedrijf met dezelfde thuisbasis.

Door Ronald Veuger

Van buitenaf is het goed te zien hoe in het laboratorium medewerkers met een paar koekjes en sperziebonen in de weer zijn. Op die beperkte schaal zal het in 1893 ook begonnen zijn maar dat is nu - 125 jaar later - wel anders want met die paar koekjes of sperziebonen begint een proces dat een veel grotere omvang heeft. Mark van Noorloos is marketing manager van Schouten Europe, een van de vier onderdelen van het ongekend gegroeide bedrijf. Hij is gewend om eigentijds te opereren maar is de oorsprong van het bedrijf niet uit het oog verloren.

"Klaas' zonen, Marinus, Bart en Otto breidden de handel uit met maalderij en mengerij en gaandeweg ontwikkelde het bedrijf zich steeds meer tot een internationale handelsfirma. In 1958 werd een mengvoederbedrijf gebouwd aan de Maas in Andel en in 1969 werden de silo's in het Munnikenland gebouwd. Later werd deze locatie uitgebreid om hoogwaardige diervoederingrediënten te kunnen produceren. Daarvoor is ook ons eigen Nutrilab opgericht."

Plantaardig

"Eind jaren zestig zijn we begonnen met het verladen van granen en oliezaden uit Amerikaanse zeehavens en deze internationale handel werd met name uitgebouwd door Nico Schouten, een zoon van Marinus." Nico verliet het bedrijf toen rond 1980 de crisis alom toesloeg en begon met zijn zonen Henk, Govert en Peter een adviesbureau op het gebied van voeder- en voedselveiligheid. En hieruit ontwikkelden zich de huidige bedrijven Schouten Advies en Schouten Certification.

"Daarnaast ontstond Schouten Europe, een bedrijf dat zich toe ging leggen op de ontwikkeling, productie en verkoop van vegetarische levensmiddelen, op basis van plantaardige eiwitten. Dat doen we onder het eigen merk GoodBite maar ook voor derden. Wat we al vele jaren terug hebben zien aankomen, komt steeds meer uit: de verschuiving van de consumptie van dierlijk eiwit naar plantaardig eiwit. En vooral de laatste twee jaren is de markt in een stroomversnelling geraakt en zijn flexitariërs (een of enkele dagen per week geen vlees eten) in opmars. En dat is nou precies de markt waar wij tijdig in zijn gesprongen," besluit Van Noorloos.

Het is allemaal begonnen met simpele ingrediënten als meel, gist en water. Maar met vakmanschap én weten wat de klant wil, is het bedrijf is in 125 jaar ongekend gegroeid. Die twee elementen vormen nog steeds de basis van het Giessense familiebedrijf.

Reageer als eerste
Meer berichten


Shopbox