Technologie

door Jules Faber

Wil je weten wie je bent? Tik dan je naam in bij Google. Iemand kwam op het idee om de mobiele telefoons, pc's en andere data apparatuur aan elkaar te koppelen tot een computerbrein. Wanneer je dan data verzamelt over een persoon, dan ken je de persoon beter dan de persoon zelf. Dit zijn de woorden van James Whittaker, die bij Google ontslag nam uit onvrede over de gebruikers 'onvriendelijke' activiteiten. Volgens hem is Google geen technologiebedrijf meer, maar een ordinaire advertentieverkoper met een obsessie om zoveel mogelijk data te verzamelen over het privéleven van gebruikers. Dat doen ze door de accounts van 60 diensten, waaronder Google, Android en YouTube samen te voegen. Volgens Whittaker was dit enkel en alleen bedoeld om effectiever profielen op te bouwen en advertenties te kunnen aanbieden aan de gebruikers, zodat Google op de persoon afgestemde zoekresultaten geeft. Google bepaalt waar jij naar zoekt. Zouden in de toekomst toch de biologische levensvormen, ondergeschikt worden aan de technologie? De systemen hebben de neiging om te domineren, maar de leefwereld moet dominant zijn. Vroeger ging het er om wie de machines had, maar nu is het meer de vraag: wie heeft de data?

Zo langzamerhand raken de mensen de controle over hun eigen leven kwijt. Misschien overdrijf ik enigszins, maar laten we eerlijk zijn de mens neemt beslissingen. Rationeel en mogelijk emotioneel. De kunstmatige intelligentie alleen rationeel.

De volgende stap kan zijn dat Google het werktempo, de werktijden en de ideale bedtijden gaat bepalen. Het hele leven lijkt zich zo steeds meer 'online' af te spelen, waardoor je gemakkelijk personen kunt manipuleren, denk maar aan het cyberpesten. Dat wordt mede mogelijk gemaakt door het lekken van datagegevens, zoals nu bij Facebook. We zijn nu zover dat zelfs Unilever dreigt zijn advertenties weg te halen als Google en Facebook niets doen tegen uitingen die voor verdeeldheid zorgen of aanzetten tot haat. Google en Facebook moeten veel meer oog hebben voor de 'donkere kanten' van het digitale gebeuren.

Oké, ik kan ook niet zonder Google, maar er zijn mensen die zelfs op het toilet nog op Google kijken. Dat zou in de toekomst moeilijker kunnen worden, want er zijn nu al meer mobiele telefoons dan toiletten. De digitale revolutie is al aardig ontspoort.

Meer berichten




Shopbox