Logo nieuwsbladaltena.nl


Slaapdag

door Jules Faber

Elk jaar op de tweede vrijdag in maart, meestal de vrijdag voor de lente begint, is het de Dag van de Slaap. Deze dag is bedoeld om meer aandacht te vragen voor het belang van een gezonde slaap. Hoe behoort zo'n gezonde slaap eruit te zien? Het Amerikaanse Sleep Foundation kwam na onderzoek tot de volgende definitie: Minimaal 85 procent van de tijd in bed daadwerkelijk slapen. Binnen 30 minuten in slaap vallen (65+ binnen 60 minuten). Maximaal een keer per nacht, vijf minuten wakker zijn (65+ twee keer vijf minuten). Opgeteld niet meer dan 20 minuten wakker liggen, tussen het moment van in slaapvallen en opstaan.

Wat mij opvalt is dat mensen boven de 65 jaar, die over het algemeen minder zorgen en problemen hebben, langer wakker liggen. Een volwassenen slaapt dus gemiddeld tussen de zes en acht uur per nacht, 20 procent heeft slaaptekort en 1,5 miljoen mensen in Nederland gebruiken slaaptabletten. Of behoort u tot de mensen die hun kussen maar hoeven te voelen en ze slapen? Daar ben ik stik jaloers op. Voordat ik het weet, lig ik weer te piekeren en zit weer in de herinneringen. Daardoor heb ik in mijn leven al heel wat schapen geteld. Tegenwoordig tel ik mijn hartslag, tot het ritme van het hart mij in slaap wiegt.

Slapen is hersenen wassen, zei ooit eens een goede bekende tegen mij. Waardoor hij bij mij een glimlach op mijn wangen toverde. Experimenten die gedaan werden aan de Loughborough Universiteit in Engeland tonen aan dat het enige wat de mensen nodig hebben die slaaptekort hebben, een kop koffie en een middagdutje van 15 minuten is, geen grapje. Wat moet je doen? Neem een kopje koffie net voordat je achterover gaat liggen met de ogen dicht, om dan vervolgens na 15 minuten fris wakker te worden. Hou je wel aan die 15 minuten anders heeft je lichaam opstart problemen. Zelf als je alleen maar een beetje wegdommelt, creëer je al een 'effectieve microslaap'. Volgens de onderzoekers creëren sommige bedrijven al ruimtes waar je even een dutje kunt doen.

Kunt u het nou nog volgen? Ik neem juist nog een extra kopje koffie als ik langer wakker moet blijven, dat maakt het voor mij allemaal nog verwarrende. Maar aan de andere kant kan ik nu eindelijk eens duidelijk aan mijn vrouw uitleggen dat een middagdutje goed voor mij is.

Meer berichten


Shopbox