Logo nieuwsbladaltena.nl


De zelf opgebouwde auto van Roald Leemans is 24 februari te bewonderen tijdens de Circuit Short Rally. Foto: Edwin Hengelman
De zelf opgebouwde auto van Roald Leemans is 24 februari te bewonderen tijdens de Circuit Short Rally. Foto: Edwin Hengelman

Roald Leemans uit Hank start ambitieus seizoen

Nadat Roald Leemans, woonachtig in Hank, in 2017 zowel het Nederlands Junior Rally Kampioenschap als het Nederlands Rally Kampioenschap in de klasse RC3 naar zich toe wist te trekken, legt hij de lat voor 2018 weer hoger. Met een programma, dat zowel het Nederlands Rally Kampioenschap als de FIA Benelux Trophy omvat, zal Roald in 2018 een meer internationaal seizoen gaan rijden.

Hank - Ook in 2018 zal de Citroën DS3 R3T het wapen zijn waarmee Roald, ondersteund door zijn vaste navigator Christiaan Paul van Waardenburg, net als het afgelopen seizoen de strijd aanbindt. De wagen is door Roald eind 2017 eigenhandig helemaal opnieuw opgebouwd om niet voor verassingen komen te staan. Er was sprake om, na één seizoen in de DS3 R3T te hebben gereden, voor dit seizoen een andere auto te kiezen. Na een grondige evaluatie van het seizoen 2017 was het team echter van mening dat de DS3 R3T over voldoende potentie beschikt om ook in 2018 de doelstellingen waar te maken.

Eén van de belangrijkste doelstellingen blijft het opdoen van ervaring. Het seizoen 2018 wordt pas het derde jaar van de nog jonge Brabander. Vooral de ervaring die opgedaan wordt in het buitenland is van grote waarde. In het kader van de FIA Benelux Trophy staan er wedstrijden in België en Duitsland op het programma. "Ik heb het afgelopen seizoen weliswaar de Belgische Shortrally van Kasterlee gereden," zegt Leemans.

"Dat is echter niet te vergelijken met de twee wedstrijden die nu in België op het programma staan. Vooral de Ypres Rally is een wedstrijd waar ik naar uitkijk. Hier is de crème de la crème van de Europese rallysport te vinden en ik moet me in al dat geweld staande weten te houden. De wegen zijn heel anders, veel gevarieerder wat betreft de ondergrond. Daarnaast wordt in België nog vaak een bocht 'gesneden'. Iets dat in Nederland al jaren niet meer kan. Hier staan in alle binnenbochten baakschilden of houten pallets opgesteld."

"In het Duitse Sulingen heeft de klassementsproef over het IVG-terrein, een voormalige munitieopslagplaats, een roemruchte historie. Al met al een druk, leerzaam en vooral spannend jaar dus," aldus Leemans. "Ik laat me niet gek maken en focus me op mijn eigen rijden. De auto gaat na de wederopbouw eind vorig jaar goed en aan mij nu de taak om het potentieel dat er in zit uit te halen."

Reageer als eerste
Meer berichten


Shopbox