Logo nieuwsbladaltena.nl


De wandeltocht van 17 kilometer leidde door de mooiste plekjes van onze regio. Hier passeert het Team Riegman - zussen Karin en Ingrid, en moeder Annie (vlnr) - het bruggetje bij de Uppelse molen.
De wandeltocht van 17 kilometer leidde door de mooiste plekjes van onze regio. Hier passeert het Team Riegman - zussen Karin en Ingrid, en moeder Annie (vlnr) - het bruggetje bij de Uppelse molen. (Foto: Ronald Veuger)

Wandelen tegen borstkanker

In 1991 ergerde de Amerikaanse Charlotte Haley zich eraan dat het budget van het Amerikaanse Kankerinstituut weliswaar bijna twee miljard dollar was, maar dat daarvan maar vijf procent naar preventie ging. Dat móest veranderen.

Door Ronald Veuger

ALTENA – Ze ging thuis kaartjes maken en knoopte aan elk kaartje vijf perzikkleurige lintjes. Die verkocht ze met de boodschap om zo'n lintje vooral zichtbaar te dragen als 'protest' tegen die scheve verhouding. Haar kaartjes verkocht ze niet alleen in de plaatselijke supermarkt, maar activistisch als ze was stuurde ze die ook naar prominente vrouwen.

En dat deed ze bijvoorbeeld ook naar de hoofdredacteur van het vrouwentijdschrift SELF, Alexandra Penny, en naar Evelyn Lauder, de toenmalige topvrouw van het gelijknamige cosmeticaconcern. Die twee doorzagen de kracht van het lintje als hét symbool tegen borstkanker.

Eén probleem: Haley vond het allemaal te commercieel en wilde niet met de dames in zee gaan. Maar die vonden de oplossing: om geen juridische trammelant te krijgen veranderden ze de perzikkleur in roze. Die kleur is immers het toppunt van vrouwelijkheid en sindsdien is het roze lintje (pink ribbon) hét symbool van de strijd tegen borstkanker.

In Nederland is Pink Ribbon als fondsenwervend orgaan in 2003 opgericht door Borstkankervereniging Nederland, en sinds vorig jaar is het een onderdeel van KWF Kankerbestrijding. Zet KWF zich in voor het terugbrengen en onder controle krijgen van álle vormen van kanker, Pink Ribbon doet dat specifiek voor borstkanker en financiert onder meer wetenschappelijk onderzoek en projecten op het gebied van behandeling, nazorg en de langetermijneffecten daarvan. Dat is ook nodig want één op de zeven vrouwen en een veel geringer aantal mannen (voor hen staat het blauwe steentje symbool) in Nederland krijgt borstkanker.

Om de aandacht voor de ziekte te vragen, hadden de deelnemers zich zaterdag veelal in het roze uitgedost en in mei was het idee om met zo'n 200 wandelaars uiteindelijke misschien wel 15.000 euro te kunnen ophalen. Maar, al vóór de eerste 500 wandelaars van start gingen was dat streefbedrag al ruim verdrievoudigd en ook dát werd nog eens flink overtroffen. Op maandagmorgen stond de teller op 72.401 euro!

Maar, net als voor vele anderen is het ongewis of dat geld ook voor Annemiek Franke-Riegman uit Hank nog soelaas biedt. Vóór borstkanker werkelijk de wereld uit is, zullen nog vele ogen door, en rónd duizenden Annemieks maar niet leeggehuild raken. Maar: afgelopen zaterdag bracht dat moment tóch weer een stapje dichterbij.

Reageer als eerste
Meer berichten